Τζιοβάνι Μπελίνι Η Σταύρωση - OneMagazino

Breaking

OneMagazino

www.magazino1.blogspot.gr

add

Σάββατο, Μαΐου 02, 2020

Τζιοβάνι Μπελίνι Η Σταύρωση


Σε αυτό το άκρως φορτισμένο όραμα της Σταύρωσης, ο Τζιοβάνι Μπελίνι φαίνεται να απαλλάσσεται από την επιρροή, τόσο έντονη στην αρχική του δουλειά, του αδελφού του Ανδρέα Μαντέγκνα. Εδώ ένα προσωπικό, απόλυτα λυρικό στιλ είναι εμφανές στον ευαίσθητο χειρισμό του φωτός και στον αρμονικό συνδυασμό φιγούρων και τοπίου.

Η Σταύρωση
Ο Σταυρός βρίσκεται σε ένα θολωμένο ανάχωμα, σε ένα τοπίο που περιλαμβάνει, στα δεξιά, τα τείχη μιας πόλης. Ο νεκρός Χριστός πλαισιώνεται από τη μητέρα του και τον Άγιο Ιωάννη. Στα αριστερά, η Παναγία με το μπλε μανδύα της φαίνεται ολόκληρο το πρόσωπο, ένα χέρι εκτεταμένο με το χέρι ανοιχτό. Στα δεξιά ο Άγιος Ιωάννης στρέφεται προς τον Χριστό, τα χέρια ενωμένα. το στόμα του είναι ελαφρώς ανοιχτό, σαν να αναστενάζει.

Μπελίνι και Μάντεγκνα
Αυτό το έργο δείχνει ότι ο Τζιοβάνι Μπελίνι είναι ακόμη χρεωμένος στην εικονογραφική γλώσσα του αδελφού του Αντρέα Μαντέγκνα (1431-1506). Οι ηχώ βρίσκονται στο θολωτό σχήμα του αναχώματος στο οποίο υψώνεται ο Σταυρός - όπως στη Σταύρωση της Μαντέγνα στο Λούβρο - και ακόμη περισσότερο στις πτυχές και τις ρυτίδες των ενδυμάτων. Ωστόσο, ο Μπελίνι φαίνεται να έχει απελευθερωθεί από το είδος της μίμησης του Μαντέγκνα που τον οδήγησε, περίπου το 1460, να δημιουργήσει τη δική του εκδοχή (τώρα στο Pinacoteca Querini Stampalia, Βενετία) της Παρουσίασης του τελευταίου στο Ναό (Gemäldegalerie, Βερολίνο). Εδώ βλέπουμε τον καλλιτέχνη να απομακρύνεται από αυτήν την επιρροή σε μια πιο ήπια, πιο ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του τοπίου και, ιδιαίτερα, στον δραματικό χειρισμό του φωτός που εκπέμπει από το σώμα του Χριστού.

Ένα λυρικό υψηλό σημείο
Παραιτώντας σταδιακά τον κλασικισμό του Μάντεγκνα, ο Μπελίνι επιτυγχάνει εδώ ένα «λυρικό υψηλό σημείο» καθώς καθορίζει το μονοπάτι που θα τον οδηγήσει, περίπου το 1470, στον έντονα ποιητικό Πιετά που βρίσκεται τώρα στο Pinacoteca di Brera του Μιλάνου. Η Σταύρωση του Λούβρου χρονολογείται μεταξύ 1465-70, επίσης η περίοδος του μεγάλου Αγίου Βικεντίου Ferrar Polyptych στη Βασιλική dei Santi Giovanni e Paolo, Βενετία.

Τεχνική περιγραφή
Giovanni BELLINI (περ. 1430 - Βενετία, 1516)

Σταύρωση


Δεν υπάρχουν σχόλια: