H σύγκριση ποσοτήτων: Μια σημαντική ικανότητα πριν το παιδί μάθει μαθηματικά - Magazino1

Breaking

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

25 Απριλίου 2017

H σύγκριση ποσοτήτων: Μια σημαντική ικανότητα πριν το παιδί μάθει μαθηματικά

Για να μπορέσουν τα παιδιά να βάλουν στη σειρά τα στοιχεία ενός συνόλου αντικειμένων μ’ ένα κριτήριο ποσότητας, θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιληφθούν δύο ιδιότητες της σχέσης διάταξης:

1. την αντισυμμετρικότητα (αν το σύνολο Α έχει λιγότερα αντικείμενα από το Β, τότε το Β θα έχει περισσότερα από το Α) και

2. Τη μεταβατικότητα (αν το σύνολο Α έχει λιγότερα αντικείμενα από το Β και το σύνολο Β έχει λιγότερα αντικείμενα από το Γ, τότε το σύνολο Α έχει λιγότερα αντικείμενα από το Γ) .

Η πρώτη ιδιότητα οδηγεί στην αναγκαιότητα να προηγηθούν συγκρίσεις με δύο σύνολα αντικειμένων – δραστηριότητες που αποτελούσαν άλλωστε και το περιεχόμενο των αντιστοιχίσεων. Στις συγκρίσεις αυτές είναι σκόπιμο να επικεντρωθεί η προσοχή των παιδιών στην αντιστροφή της σχέσης «περισσότερα-λιγότερα». Ακολουθούν οι συγκρίσεις περισσότερων συνόλων, για να καταχωρηθεί και να αναπτυχθεί η ικανότητα διάταξης με βάση ένα κριτήριο ποσότητας.

Πως μαθαίνουν τα παιδιά προσχολική ηλικίας να συγκρίνουν ποσότητες; 

Τα παιδιά συγκρίνουν τα διάφορα σύνολα αντικειμένων στην αρχή με το βλέμμα τους, χωρίς να ασχολούνται με τον αριθμό τους. Ασχολούνται με τα σύνολα «ένα» σε αντίθεση μ’ αυτό που λέμε «πολλά». Όταν αυτή η διάκριση ήδη παγιωθεί , τότε το παιδί προχωρά στην διάκριση του συνόλου «δύο». Στην συνέχεια προχωράμε σε σύνολα με μεγαλύτερο αριθμό αντικειμένων. Η χρήση συγκεκριμένου υλικού αποτελεί την προϋπόθεση για όλη την εν συνεχεία εκμάθηση των αριθμών και των αριθμητικών πράξεων.

Το πέρασμα της ενασχόλησης από τα μεμονωμένα αντικείμενα στα σύνολά τους οδηγεί το παιδί βαθμιαία στο ν’ αντιληφθεί την πληθικότητα των συνόλων ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους. Η πληθικότητα αυτή θα συνδεθεί στη συνέχεια με τον ίδιο τον αριθμό.

Για να περάσουμε σταδιακά στην σύγκριση ποσοτήτων θα πρέπει να:
Γνωρίζει τα συμβολικά αντικείμενα
Τις εικόνες των αντικειμένων
Τη συμβολική παράσταση της ποσότητας
Τους αριθμούς

Μετά την εξοικείωση με τις μικρές ποσότητες, το παιδί οδηγείται σε συγκρίσεις και διατάξεις ποσοτήτων, ώστε να δώσει νόημα στη διαδοχή των αριθμών και την καταμέτρηση. Η κατανόηση των εννοιών αυτών επιτρέπει την προσέγγιση των αριθμών μέχρι τον αριθμό 10 στην ηλικία των 5 έως 6 ετών.

Μαθαίνουν να χειρίζονται ποσότητες, να τις ενώνουν και να δημιουργούν άλλες, να βγάζουν ή να βάζουν ένα μέρος τους, να συγκρίνουν ή να μοιράζουν ποσότητες σε διαφορετικές καταστάσεις.

Δραστηριότητες που μαθαίνουν τα παιδιά στο νήπιο για τις ποσότητες

Τα παιδιά εμπλέκονται αρχικά σε δραστηριότητες άμεσων συγκρίσεων ανθρώπων ή αντικειμένων ως προς ένα χαρακτήρα (π.χ. μήκος χεριών, ύψος ποδιών, μολυβιών κ.α.) και αργότερα σε δραστηριότητες έμμεσων συγκρίσεων αντικειμένων για συγκεκριμένο σκοπό, χρησιμοποιώντας ένα όργανο αναφοράς όπως το μέτρο ή αυθαίρετες μονάδες μέτρησης (π.χ. ένα κορδόνι, ένα φύλλο χαρτιού, την παλάμη τους κ.α. ) προκειμένου να μετρούν διακριτά υλικά (π.χ. πλάτος πόρτας, επιφάνεια ενός τραπεζιού κ.α.)Πηγή: www.boro.gr | Tο διαβάσαμε εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: